Herinneringen aan Datça - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Jak Ertan - WaarBenJij.nu Herinneringen aan Datça - Reisverslag uit Dalyan, Turkije van Jak Ertan - WaarBenJij.nu

Herinneringen aan Datça

Blijf op de hoogte en volg Jak

27 Februari 2013 | Turkije, Dalyan

Toen ik hier net een dag was, rook ik allemaal verschillende geuren, die me terugbrachten in mijn herinneringen. Ik rook geuren van bloemen die alleen maar in deze streek van Turkije groeien, of althans in deze samenstelling. Ik rook de geur van Turkse patatjes, van rook van een houtkachel, van de sigara börek en van de anti-muggenspul dat in al die jaren nog nooit is veranderd.
Ik hoorde de zee, die zo rustig tekeer gaat op het strand, en zag de kleuren van de roodroze achtige bergen en rotsen, die hier in deze streken zijn. Ik hoorde de schapen en geiten met hun bellen met rinkelen en af en toe hun gemekker. En ik kwam twee muilezels tegen, die vrij rondliepen, alleen aan elkaar verbonden door een touw.
Vanavond was het volle maan, en op de terugweg van Dalyan naar het strand stopte we om onderweg van het maanlicht te genieten. De master student, met haar legging en haar sportschoenen, danste op de oude Turkse manier met knippende vingers op de muziek van een Sas in de verte. En ik werd meegezogen naar Datça, naar Seval die ook op die manier kon dansen, met haar rode haar, haar sportschoenen en haar legging aan. Ik miste alleen de grote halskettingen en de grote hoed op haar hoofd.
Ik denk hier eigenlijk best wel vaak aan haar. Gisteren toen er een enorme spin (3cm doorsnee) de caravan binnenliep, dacht ik weer aan de spin die ooit over de lijst van een van haar kunstwerken liep. Het spotlicht scheen erop, en ik gilde, omdat de schaduw zo groot was als een vogelspin. En vanmiddag toen ik de beroepsbioloog in de tuin hielp en met mijn handen door het oranjerode zand ging, dacht ik aan haar tuin vol bloemen.
En nu, nu ik over haar schrijf, voelt het alsof ze eventjes op mijn schouder zit, even met me meegeniet en kijkt hoe het me hier afgaat, in het verre Turkije. Ik denk dat ze stiekem wel een beetje trots zou zijn. Op de manier waarop ik me hier staande houd, en me steeds meer durf over te geven aan de artistieke uitspattingen die me hier te beurt vallen. Mijn schrijflust is weer terug, net als de drang te fotograferen. En ik heb besloten, dat ik tijd ga maken om weer te beginnen met tekenen en schetsen. En het kunstenaarsbloed weer te laten stromen.

Taalbarrières en taalbruggen:
Voor de volgende keer: Wij leren soms op school het ezelsbruggetje ‘Ooievaar’ voor ‘Au revoir”. Waarvoor zou “Cacao vanille” een ezelsbruggetje kunnen zijn, voor de Fransoos onder ons.
@Sara: niet vals spelen, jij kent het antwoord!

  • 27 Februari 2013 - 20:18

    Sara:

    Top verslag! Heerlijk :)

  • 28 Februari 2013 - 17:11

    Henriette:

    Vanochtend las ik (voordat ik ging werken) dit verhaal. Dus moest ik ook de hele dag aan je oma, Seval, denken. Het was inderdaad een prachtig, bijzonder en kunstzinnig mens. De eerste Turkse vrouw die in Istanbul ging studeren aan de kunstacademie. Zij zal zeker trots op je zijn, is ze altijd geweest. Beide opa's en oma's zijn bij je. Maar ze zitten, denk ik, niet op je schouders, want dat is te zwaar. Ze vliegen om je heen om je te beschrermen, voor je uit om te kijken wat er aan komt en je te waarschuwen, ze vliegen naast je om je te steunen en achter je aan om te genieten van elke stap die je neemt. Liefs, mama

  • 01 Maart 2013 - 10:13

    Selina Brouwer:

    Weer prachtige verhalen Jakobien!
    Zo mijn ticket is geboekt van 7 tot 10maart kom ik gezellig bij je langs!! Hopelijk zie ik dan levende zeeschildpadden:)

  • 05 Maart 2013 - 20:13

    Jak:

    Bedankt allemaal! En ik ben toch wel erg benieuwd wat jullie denken van het 'ezelsbruggetje' Cacoa Vanille!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jak

Dit is mijn blog om mijn ervaringen in Dalyan, Turkije bij te houden. Ik heb nog geen idee welke vorm ik het ga geven. Ik vermoed af en toe een gedicht, verhaaltje, anekdote of foto.

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 30207

Voorgaande reizen:

23 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Traveling with Sara through Europe (and further)

20 Juni 2013 - 19 Juli 2013

Van Turkije naar huis

03 Februari 2013 - 18 Juni 2013

Zeeschildpad stage in Dalyan, Turkije

Landen bezocht: